Saturday, January 1, 2011

Mostafa Khodaiegan

________________


جنازه ی گلمحمد ، که منبع ِ اقتباس رمان کلیدر بود
_____________
مصطفا خدایگان

حاشا به شیوه های نوین عاشق کشی!ه


به کفش هام تمایلی ندارم دیگر
وقتی همه چیز را در انحصار پاهای موسمی تو می بینند
حالا فشنگ ها حرف های جدیدی برای مان دارند
و عنکبوت های مرفهِ چند طبقه
بر شکسته گی شیشه ها قراردادهای عاشقانه می بندند
حالا هی بگو بستنی می خواهم!
ه
هی بگو قیفی!ه
مگر ندیدی آن روزه ه ه آن مرد ه ه ه که خودش را از آن درخت بی بلند تاب زده بود دست هایش بوی بستنی می داد؟ه
می گویم دستم را بگیر جا نمانی
شلوغی این خیابان با ما رفیق نخواهد شد
آه اگر از آن چشم ها استفاده های دیگری می کردی!
ه
اصلاً انگار یک جو عقل در ماشه ی دهانت نروئیده انگار اصلاً؟ه
که اینطور می لرزانی ام در زرد و سیاه
من که زنبور مضاعفی بودم ای ملکه ی ملائک!
ه
من که غبار سر به زیری بودم ای اسطوره ی جان!ه
من که ناخن های استرلیزه ی مادربزرگ را
در دندان های معدنی پدربزرگ مخفی نکرده ام
تنها کنار جهان نشستم
و کفش های اتو کشیده ی تو را
در کرشمه های فرنگی ات به تماشا
حاشا به شیوه های نوین عاشق کشی حاشا!
ه
این همه سال که با چادرت ور می رفتی من داشتم سیاه می شدم
تازه فهمیده ام جایی در همین اطراف تو داری می خندی
و آنقدر عقب عقب دویدم
که سر از سفره ی کوکب خانم زن پاکیزه و با سلیقه ای بود درآوردم
بیچاره کوکب های سرزده ی آن وقت ها
پوست نالطیفی داشته اند
و تنها چیزی که می بافته اند
خواب های پسافمنیستی مردان مسلح شان بوده است!
ه
تازه فهمیدم خواب های یک خط در میان مرا
کسی همیشه خط می زد که خودم در سطرهای مخفی کاشته بودم اش!
ه
حالا جهان
چهره ی مرا قسمتی از تاریخ روانپریشی فرض می کند..ه






____________

renaud garcia-fons ~ fortaleza

renaud garcia-fons (paris december 24, 1962 ) is a french double-bass player and composer, notable for his customised 5-stringed bass. garcia-fons’ father is the painter pierre garcia-fons, and his family is of catalonian origin. in the early 1980s garcia-fons enrolled at the paris conservatory; he has studied with françois rabbath who taught him his special technique of playing arco. garcia-fons is known for his melodic sense and his viola-like col arco sound. garcia-fons is influenced by jazz and classical music and by flamenco, new musette, and “imaginary folklore” traditions. he started playing jazz in trumpet player roger guérin’s band. from 1987 to 1993 he was part of a french all-double bass ensemble l’orchestre de contrebasses before he played in the orchestre national de jazz directed by claude barthélémy. he collaborated with jazz musicians like jean-louis matinier, michael riessler, nguyên lê, and michel godard. he contributed to recordings of gerardo núñez and to middle eastern players such as kudsi erguner, dhafer youssef, and cheb mami. (quotation)


_______________________

No comments: